دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

فعالیت های پژوهشی دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

۳۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

برندگان مسابقه کارگاه نانو تکنولوژی

آقایان امیر فردی و رضا جعفرنژاد


۰ نظر

برندگان مسابقه پژوهشی هفته نهم

آقایان علیرضا فصیحی نژاد، محمدامین محمدزاده، محمد امین سالم، محمد حامی، نیما شمیسا، امیر محمد قادری وصال، عرفان اسماعیلی، علیرضا سلطانی میرچی، پارسا نجارزاده، احمد رضا صفایی

۰ نظر

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور

بازدید از سالن های 10 و 11 شروع شد و همزمان با رسیدن به غرفه سازمان سما، جناب آقای زرهانی نیز تشریف آوردند. دانش آموزان بعد از بازدید از غرفه ها با طرح سوال در موارد مختلف و دریافت پاسخ از طرف مسئولین غرفه ها علاقمندی خود را در خصوص مسائل مختلف نمایش می دادند.

استقبال دانش آموزان بیشتر از حد انتظار بود و متاسفانه بنا به محدودیت زمانی اگر مجبور به بازگشت به مدرسه نبودیم، دانش آموزان با شور تمام نشدنی تمام غرفه های نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور را یک به یک با دقت مورد بازدید و بررسی قرار می دادند.

۰ نظر

کارگاه آموزشی علم جذاب

در این کارگاه دانش آموزان بعد از مرور یکسری اصول علمی که در کتاب های درسی مطالعه کرده اند، با کاربردهای آنها و یکسری اتفاق های جالبی که در نتیجه این اصول علمی امکان پذیر است آشنا شدند. هیجان دانش آموزان بسیار جالب توجه و علاقه آنها به یادگیری دقیق علت وقوع رخداد های نمایش داده شده بسیار زیاد بود.

از جمله آزمایش های انجام شده در این کارگاه می توان به غیب شدن آب، انگشت مغناطیسی، آتش نگرفتن پول، فواره کفی اشاره کرد که بر اساس اصول علمی ساده طراحی شده بود.

 

۰ نظر

برگزاری کارگاه آموزشی نانو تکنولوژی و کاربردهای نانو

کارگاه در دو بخش تئوری و عملی برای منتخبین پایه های هشتم و نهم برگزار شد. تعداد شرکت کنندگان 20 نفر بودند. در 45 دقیقه اول به خاطر استقبال دانش آموزان از مطالب ارائه شده و تشکیل جو علمی و پرسش گرایانه در بین دانش آموزان و طرح مباحث مختلف از طرف دانش آموزان و پاسخ های متقابل مدرس محترم بسیار جذاب پیش رفت. اعم این مطالب شامل معرفی اولیه نانو و توصیف شناختی از ماهیت نانو تکنولوژی به همراه ارائه تاریخچه مختصری از نانو تکنولوژی و اهمیت آن بود. بعد از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حاضرین بخش دوم سخنرانی به کاربردهای نانو فناوری به صورت کلی پرداخته شد و مواردی که دانش آموزان در زندگی روزمره برخورد داشتند از جمله مورادی بود که مدرس به خوبی با کمک دانش آموزان به تبیین آنها پرداخت. در نهایت به خاطر کمبود وقت، از آزمایش های طراحی شده دو مورد انجام و نانو ذرات مس و اکسید مس در حضور دانش آموزان سنتز شد. سوالی نیز در انتها توسط مدرس طرح شد که دو تن از دانش آموزان آقایان فردی و جعفرنژاد بهترین پاسخ ها را ارائه و دوکارت امتیاز 300، بعنوان جایزه دریافت کردند.

۰ نظر

سفید کردن دندانها با انواع و اقسام خاکستر

نویسنده مطلب : پارسا سکوتی                                  

خاکستر چوب سخت واقعا می تواند در خانه درمان موثری برای سفید کردن دندانها بکار رود. این عمدتا به دلیل هیدروکسیدپتاسیم است که سفید کننده خوب دندان می باشد. شما می توانید خاکستر چوب به خمیر دندانهای بدون فلوراید خود اضافه و یا بدون خمیر بر روی دندان مالش دهید. با این حال اگر حساسیت یا مشکل لثه داشتید از مصرف ان خودداری کنید. یک روش دیگر هم استفاده از خاکستر چوب و نمک طعام است. این روش در قرن نوزدهم میلادی که در همه خانه هایی که شومینه وجود داشت بسیار متداول بود. همیشه خاکستر تمیز و آماده وجود داشت و نمک طعام هم در هر سفره ای یافت می شد. اما خاکستر شاخه های نازک درخت مو بهترین است.

چندین روش دیگر هم وجود دارند که ما در ادامه به آنها اشاره میکنیم :

سرشاخه های نازک درخت مو را سوزانده تبدیل به خاکستر کنید سپس به نسبت مساوی «حنا» و نمک طعام و قدری هم جوش شیرین به آن اضافه کنید. این مخلوط اعجاز انگیز، دندان ها را مثل برف سفید و لثه ها را محکم خواهد کرد !

برخی از زنان قدیم دندان های خود را با خاکستر نان مسواک می کردند. البته توجه داشتند که نان واقعاً بسوزد نه آنکه فقط تبدیل به زغال شود.

خاکستر اکلیل کوهی نیز برای سفید کردن دندان نافع است. در روزگاران پیشین اکلیل کوهی (رزماری) یکی از گیاهانی بود که می پنداشتند تقریباً در مورد هر چیز از قبیل : مو، پوست، چشم و دندان از خواص اعجاز انگیزی برخوردار است.

«پلینی» حکیم رومی خمیر دندانی درست کرده بود که مواد آن را خاکستر سم گاو، مرمکی، پوست تخم مرغ سوخته، و پودر سنگ پا تشکیل می داد. پودر سنگ پا از دیرباز برای پاک کردن دندان ها در دندانپزشکی به کار می رفت.

پس بدین نتیجه می رسیم که استفاده از خاکستر برای سفید کردن دندان ، گرچه مثل یک شوخی بی مزه به نظر میرسد ، اما از زمانهای دیرین مورد استفاده مردم جهان بوده و واقعا تاثیر خوبی بر سفیدی و استحکام دندانها دارد .

اینطور که به نظر می رسد من هم باید آنرا امتحان کنم !!!

۱ نظر

ادبیات هفته هشتم

ادبیات هفته:

نویسنده مطلب : امیر فردی                                       

 

قاآنی شیرازی

 میرزا حبیب الله شیرازی ، متخلص به قاآنی در بیست و هشتم مهرماه  1187 - ۲۹ شعبان  1223  هجری - در شیراز دیده به جهان گشود . پدرش میرزا محمد علی گلشن ، اصلا از طایفه زنگینه بود که در شیراز به دنیا آمده و همانجا پرورش یافته بود .قاآنی در هفت سالگی به مکتب رفت و یازده ساله بود که پدرش را از دست داد و با خانواده خود به فقر و تنگدستی افتاد. اما در عین فقر و تنگدستی از ادامه تحصیل باز نایستاد و چندی در اصفهان به تحصیل ریاضی و معارف اسلامی گذراند و بعد به شیراز بازگشت وبه تدریس عروض و شرح دیوان خاقانی و انوری پرداخت تا آنکه در سال 1239 شاهزاده حسنعلی میرزا ، شجاع السلطنه ، فرزند فتحعلی شاه به شیراز آمد و او را مورد لطف و مهربانی قرار داد .

چون شاهزاده از طرف پدر فرمانروای خراسان شد ، قاآنی را نیز به همراه خود به خراسان برد و شاعر در مشهد تحت حمایت و تربیت شاهزاده به تحصیل ریاضی و حساب مشغول شد و بنا به میل و پیشنهاد او تخلص خود را که تا آن زمان حبیب بود به قاآنی - به مناسبت نام فرزند شاهزاده ، اوکتای قاآن - تبدیل نمود .

پس از مدتی شاهزاده به حکومت یزد و کرمان منصوب شد و ظاهرا قاآنی هم با او بدانجا رفت و سپس به رشت و گیلان و مازندران و آذربایجان دیدن کرد و پس از فراگرفتن علوم رایج به درگاه فتحعلی شاه معرفی شد و صله و مستمری یافت .

قاآنی در ادبیات عرب و فارسی مهارت کافی یافت و به حکمت نیز علاقه سرشاری داشت و می‌توان گفت شهرت شاعری او لطمه به شهرت او به عنوان یک حکیم دانشمند زده‌است در حکمت او را همپایه ملاصدرا و حاج ملاهادی سبزواری و در شرعیات مرتضی انصاری شمرده‌اند. از این رو فتحعلی‌شاه او را «مجتهدالشعراء» لقب داد.

هنگامی که محمد شاه بر تخت نشست ، قاآنی به حلقه شاعران دربار پیوست و از شاه لقب حسام العجم گرفت . وی در سال  1219 - 1259 هجری - همسری اختیار کرد .

قاآنی در سال 1222 - 1259 هجری - به قصد اقامت دائم به شیراز بازگشت و چندی بعد به تهران آمد و باز به شیراز رفت و در این مسافرت ها همشهریان او ابتدا مقدمش را گرامی داشتند اما رفته رفته جمعی از ادبای شیراز به آزارش پرداختند. تا اینکه در سال 1225 - 1262 هجری - به تهران بازگشت و به دربار ناصرالدین شاه پیوست و شاعر رسمی دربار گشت و از آن پس به طور دایم در تهران رحا اقامت افکند و خانواده خود را نیز به تهران آورد و سرانجام در سال 1233 -  1270 هجری - به بیماری مالیخولیا و پریشان گویی مبتلا گشت و در سیزدهم اردیبهشت ماه 1233 - ۵ شعبان 1270 هجری -  از دنیا رفت و در شهر ری در جوار مزار شیخ ابو الفتوح رازی به خاک سپرده شد .

آبی است زیر پره که می‌گردد آسیا                      

 سرّی است زیر پرده که می‌گردد آسمان

آخر ز بحر ژرف چه کم گردد                             

سیراب اگر نماید عطشان را

آدم همه محتاج خور و همسر و خواب است           

وان را که نه همسر نه خور و خواب، فرشته است

آن‌که را کردگار کرد عزیز                                

نتواند زمانه خوار کند

آهن از آسیب پتک و کوره گردد تیغ تیز              

 زر سرخ از تف نار و بوته گردد خوش عیار

ابر با آن تیره‌رخساری که پوشد روی روز           

 مردم چشم است دهقان را ز باران داشتن

الحق خجل شدم که به تحقیق هرچه گفت              


ادامه مطلب در اینجا

۰ نظر

اخبار هفته هشتم:

v     برندگان مرحله اول مسابقه سودوکو مدرسه :

v     نفر اول: مهدی صحبت زاده، نفر دوم: پارسا سکوتی، نفرات سوم: علیرضا قنبری مفرد و محمد مهدی برهان راد

v     برگزاری مراسم ویژه هفته پژوهش ( هفته بعد شامل دوره ی آموزشی نانو، آزمایش های جذاب و بازدید)

v     سخنرانی جناب آقای مهندس حبیبی از مدیران ایران خودرو درباره صنعت خودرو و مشاغل موجود در این صنعت حیاتی روز چهارشنبه ساعت 10 تا 11

۰ نظر

برندگان مسابقه پژوهش هفته هشتم:

پارسا سکوتی، پارسا نجارزاده، حسین بدیع زاده، دانیال صفری

۰ نظر

معرفی سایتهای علمی Extreme Science

Extreme Science

اولین خط این وب سایت این است: علم راکت است!، و اولویت این سایت این است که به دانش آموزان نشان دهد که چرا رخدادها اتفاق می افتند. می توان از این سایت به عنوان یک وب سایت مرجع نام برد. در این سایت همچنین در مورد ترین ها مطالب جالبی می توان یافت، برای مثال بزرگترین سیاره کشف شده یا سریع ترین حیوان روی زمین یا مطالب مرتبط دیگر. با وجود جهت گیری سایت برای دانش آموزان بزرگسال ولی این سایت همچنان یک منبع بسیار مفید برای دانش آموزان نوجوان است.

آدرس سایت:  https://www.extremescience.com


۰ نظر