دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

فعالیت های پژوهشی دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

اخبار هفته یازدهم

v        برگزاری کارگاه نانو تکنولوژی در هفته پژوهش با حضور دانش آموزان منتخب دبیرستان و با حضور آقای دکتر یوسف زراعت کیش

v     برگزاری کارگاه آموزشی علم جذاب توسط آقای دکتر رضا مشرفی برای دانش آموزان پایه هشتم با هدف افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان برای مطالعه و درک عمیق مفاهیم علمی

v  بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور در محل نمایشگاه های دائمی تهران با حضور دانش آموزان پایه هفتم و بازدید از سالن های 10 و 11 که همزمان شد با بازدید آقای دکتر زرهانی مدیریت محترم مجموعه سما

 v بازدید از باغ پرندگان با حضور دانش آموزان پایه هفتم همراه با مسابقه بهترین گزارش پژوهشی در مورد پرندگان

۰ نظر

ادبیات هفته ( هفته یازدهم )

جامی

نویسنده مطلب : امیر فردی                                        

نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد معروف به خاتم الشعرا، شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار ایرانی متولد ۲۴ آبان ۷۹۳ - ۲۳ شعبان ۸۱۷ هجری می باشد. او بزرگترین استاد سخن بعد از عهد حافظ و به نظر بسیاری از پژوهشگران خاتم شعرای بزرگ پارسی گوی است. تخلص او در شعر جامی است وی این تخلص را از دوجهت برگزید ، نخست به خاطر اینکه زادگاهش جام بود و دیگر آنکه رشحات قلمش از جرعه شیخ احمد جام معروف به ژنده پیل سرچشمه می گرفت.  روزگار کودکی و تحصیلات مقدماتی جامی در خرگرد جام،که در آن زمان یکی از تبعات هرات بود در کنار پدرش سپری شد. در حدود سیزده سالگی همراه پدرش به هرات رفت و در آنجا اقامت گزید و از آن زمان به جامی شهرت یافت وی در شعر ابتدا دشتی تخلص می‌کرد، سپس آن را به جامی تغییر داد که خود علت آن را تولدش در شهر جام و ارادتش به شیخ الاسلام احمد جام ذکر کرده‌است.

 جامی مقدّمات ادبیات فارسی و عربی را نزد پدرش آموخت و چون خانواده‌اش شهر هرات را برای اقامت خود برگزیدند، او نیز فرصت یافت تا در مدرسه نظامیه هرات که از مراکز علمی معتبر آن زمان بود، مشغول به تحصیل شود و علوم متداول زمان خود را همچون صرف و نحو، منطق، حکمت مشایی، حکمت اشراق، طبیعیات، ریاضیات، فقه، اصول، حدیث، قرائت، و تفسیر به خوبی بیاموزد و از محضر استادانی چون خواجه علی سمرقندی و محمد جاجرمی استفاده‌ کند.

در این دوره بود که جامی با تصوّف آشنا و مجذوب آن شد به‌طوریکه در حلقه مریدان سعدالدین محمد کاشغری نقشبندی درآمد و به تدریج چنان به مقام معنوی خود افزود که بعد از مرگ مرشدش خلیفه طریقت نقشبندیه گردید. پس از گذشت چند سالی جامی راه سمرقند را در پیش گرفت که در سایه حمایت پادشاه علم دوست تیموری الغ بیگ به کانون تجمّع دانشمندان و دانشجویان تبدیل شده بود. در سمرقند نیز نورالدّین توانست استادانش را شیفته ذکاوت و دانش خود کند. او که سرودن شعر را در جوانی آغاز کرده و در آن شهرتی یافته بود، با تکیه زدن بر مقام ارشاد و به نظم کشیدن تعالیم عرفانی و صوفیانه به محبوبیتی عظیم در میان اهل دانش و معرفت دست یافت. 
بعد از چند سفر که جامی در بلاد خراسان و یا به ماوراءالنهر کرده بود بازپسین سفر او که از لحاظ مطالعهدر زندگانی وسیر حالات او بسی شایسته ارزش است سفر حجاز میباشد . در این سفر که به سال 851 - 877 هجری - اتفاق افتاده ؛از مدان ، کردستان ، بغداد ، کربلا ، نجف ، مدینه ، مکه ، دمشق ، حلب و تبریز دیدن نمود و به خراسان باز گشت در دیوان جامی موارد بسیاری یافت میشود که تمامی اشاره به این سفر ، حوادث و زیارت ها و شهر های مختلف و دل آزردگی ها و ملالت ها و نیایش او در این گشت و گذر میباشد .
بی شک جامی را میتوان از بزرگترین شاعران قرن نهم دانست . بسیاری از تذکره نویسان او را خاتم شعرای پارسی زبان میدانند و برخی او را یکی از بنیانگزاران سبک هندی و روش پیچیده گویی میشمارند و این تا اندازهای درست می تواند باشد. لیکن جنبه قاطعیت ندارد زیرادر سروده های مولانا بسیاری موارد از سبک و روش قدیم و اصیل خراسانی و هم مضامین رایج سیک عراقی را میتوان یافت .البته این امر یعنی اغتشاش و درهم ریختگی سبک و فقدان روش و شیوه یی نمایان در شعر جامی تنها ویژه این سراینده نمیباشد یلکه یکی از ویژگی های تاریخ ادبی قرن نهم میباشد . 
مزار عبدالرحمان جامی در شمال غربی شهر هراتجامی به افتادگی و گشاده‌رویی معروف بود و با اینکه زندگی‌ای بسیار ساده داشت و هیچ گاه مدح زورمندان را نمی‌گفت، شاهان و امیران همواره به او ارادت می‌ورزیدند و خود را مرید او می‌دانستند. جانشینان الغ بیگ خصوصا سلطان حسین بایقرا و امیر او علیشیر نوایی تا آخر عمر او را محترم می‌داشتند و اوزون حسن آق قویونلو، سلطان محمّد فاتح پادشاه عثمانی و ملک الاشراف پادشاه مصر از ارادتمندان او بودند. 
جامی سرانجام در  ۲۷ آبان ۸۷۱ - ۱۷ محرم ۸۹۸ هجری - در  سن ۸۱ سالگی در شهر هرات درگذشت. آرامگاه او در حال حاضر در شمال غربی شهر هرات واقع و زیارتگاه عام و خاص است است.

۰ نظر

معرفی سایتهای علمی ( بخش ششم )

 

Science News for Students

اولویت این سایت انتقال جدیدترین یافته های علمی به زبانی ساده برای دانش آموزان دوره دبیرستان است. شما در این سایت در مورد تمام رشته های علمی و آخرین یافته ها در این زمینه ها می توانید مطلب پیدا کنید. علاوه بر این، سایت مذکور تفسیری ساده از اصول علمی ارائه می کند که برای دانش آموزان این پایه قابل فهم باشد. این مطالب همراه با تصاویر و فیلم می باشند. این سایت به عنوان منبعی بسیار باارزش می تواند توسط دانش آموزان، والدین و دبیران محترم بکار گرفته شود. علاوه بر مطالب گفته شده اخبار علمی مرتبط با جوانان و نوجوانان نیز در این سایت به خوبی پوشش داده می شود.

                                                                        آدرس سایت:  https://www.sciencenewsforstudents.org

۰ نظر

تاریخ ایران باستان ( بخش اول )

پیش از تاریخ                                                      

نویسنده مطلب : دانیال صفری

 اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزارهای سنگی گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، دوران پارینه سنگی شامل سه دوره کهن، میانی و نوین می‌شود، آثار بدست آمده از این دوران در ایران بیش‌تر از دورهٔ پارینه سنگی نوین است که از کاوشگاه‌هایی چون کشف رود خراسان، لدیز سیستان، هومیان کوهدشت و دره هلیلان در ایلام، غار شکارچیان و غار دو اشکف در کرمانشاه و... بدست آمده‌اند. در این دوران آدمی افزون بر گردآوری خوراک و شکار بخشی از خوراک خود را ذخیره می‌کند، با گذر از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی از حدود دوازده هزار سال پیش ساکنان خاور نزدیک از جمله ایران دوره فرهنگی و تمدنی نوسنگی، را آغاز می‌کنند. دوران نوسنگی با اهلی کردن گیاهان و حیوانات و شکل گیری نهایی روستاها همراه بود و تا هزاره پنجم قبل از میلاد ادامه یافت.

در دوران نوسنگی بشر با ساخت سفال، ایجاد فضاهای معماری و ارتقاء سطح صنعت خود، گامی دیگر در ترقی خود برداشت. یادگارهای دوره نوسنگی در ایران از محوطه‌هایی چون تپه سیلک در کاشان، رود اترک در قوچان،چشمه علی تهران، تپه حصار دامغان، تپه گیان نهاوند، تپه باکون فارس، شهرستان سراب، گودین تپه در کنگاور و گوران و گنج دره در کرمانشاه و شوش در خوزستان و... بدست آمده‌است. با گذر از دوران نوسنگی ایران همچون سرزمینهای اطراف خود در آسیای غربی وارد دورانی شد که تولید انبوه فلز، گذر از روستانشینی به شهرنشینی، استفاده از خط و نگارش و به کار بردن نشانه‌ها، گسترش بازرگانی، معماری، بهره‌مندی از تاریخ، ادبیات و هنر از ویژگی‌های آن دوران است.

بدست آمدن شهرک ویژه­ی ذوب و دستاورد فلز در اریسمان، ساخت سفالینه‌های برنگاریده و منقوش و چیزهای دینی و... گویای نقش ایران در گردونه رشد و گسترش دانشوارانه، صنعتی و معنوی بشر است. روندی که در آینده با آغاز دوران آهن و ورود گروه‌های آریایی به پشته و فلات ایران ادامه پیدا کرد. در دوران آهن اوجی دیگر از نیرو و نوآوری و سازماندهی شهرنشینی ایرانی نقش می‌بندد و یادگارهای باشکوهی همچون زیگورات چغازنبیل، (۱۲۵۰ قبل از میلاد) معبد باباجان و... شکل می‌گیرند.

۰ نظر

مطلب علمی هفته یازدهم

تکه یخی عظیم آماده جدا شدن از قطب جنوب

ترک بزرگی که دانشمدان بر روی یخ های قطب جنوب مشاهده کرده اند، می تواند منجربه به جدا شدن تکه یخی به بزرگی استان آذربایجان شرقی از یخ های قطب جنوب گردد. این اخطاری است که جدیدا دانشمندان بر روی شبکه های خبری مخابره کرده اند. ترک عظیم الجثه ای که با عنوان لارسن سی شناخته می شود، به صورت ناگهانی در حدود 18 کیلومتر در نیمه دوم آذر امسال گسترش یافته است. این ترک برای اولین با در سال 2014 توسط تصاویر ماهواره ای شناسایی شد. این ترک اگر به لبه دیگر یخ برسید، بدون شک منطقه ای به بزرگی استان آذربایجان شرقی ایران را از قطب جنوب جدا خواهد کرد. دانشمندان مرکز مطالعات قطب شناسی آلمان در تحقیقی در سال 2015 اعلام کرده بودند که اگر حواسمان به این ترک نباشد شاید در آینده نزدیک شاهد تکه تکه شدن یخ های قطب جنوب باشیم.

ترک لارسن سی، حدود 55000 کیلومتر مربع را شامل می شود. این مساحت، این تکه یخ بزرگ را عظیم ترین یخ شناور در محدوده اقیانوس جنوب خواهد کرد.  در سال 2002 لارسن بی بعد از جدا شدن از بدنه اصلی قطب در دریای جنوب شناور شد و بعد از مدتی به طور کامل آب شد. مساحت لارسن بی کوچک تر از لارسن سی بود و از این مقایسه می توان به مقدار آبی که از حل شدن لرسن سی آزاد خواهد شد پی برد. این امر تاثیر مهمی بر سطح آب اقیانوس ها خواهد داشت.

۰ نظر

تکنولوژی هفته ( هفته یازدهم )

تصویربرداری از سلول زنده  با تلفن همراه

نویسنده مطلب : سید علیرضا روشندل                          

محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد برای اولین بار با استفاده از تلفن همراه هوشمند و میکروسکوپ وارونه موفق به تصویربرداری سه بعدی از سلول های زنده شدند. مراحل ساخت دستگاه تصویربرداری ارزان‌قیمت سه‌بعدی در مجله عملیPLOS ONE  منتشر شده است. ویژگی مهم این دستگاه هزینه تمام شده پایین و ساخت بسیار ساده است.

تصویربرداری از سلول‌های زنده مهمترین ابزار مطالعه سلولی برای شناخت روش‌های درمانی نوین تحت تاثیر دارو و مواد سمی است. کتر جان کروگر، استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه اوپسالا عنوان کرد: تولید تمام قطعات مورد نیاز برای تبدیل میکروسکوپ معمولی به تصویربردار سلولی سه‌بعدی با استفاده از چاپگر سه‌بعدی معمولی امکان‌پذیر است. وی در ادامه افزود: با توجه به قیمت بسیار بالای تجهیزات تصویربرداری سه‌بعدی سلولی، متاسفانه بسیاری از آزمایشگاه‌ها امکان تامین آن را ندارند و استفاده از این روش ساده به پیشرفت علم کمک شایانی خواهد کرد.

۰ نظر

مسابقه پژوهشی هفته یازدهم

در مورد راه های حذف دی اکسید کربن از هوا چه می دانید؟ روش های جدید در این مورد چیست و دانشمندان به چه نتایجی تازه ای دست یافته اند؟ به جواب های غیر سایت ترتیب اثر داده نخواهد شد. به برنده کارت امتیاز 200 تایی اهدا خواهد شد.  

۱۱ نظر

گام های پژوهش ( بخش یازدهم – انتخاب مساله)

به دنبال سوال در اطراف خود باشید

پیرامون ما بهترین منبع برای پیدا کردن سوالات پژوهشی دست اول و مناسب است. کافی است که کمی دقیق تر و حساس تر باشیم و به طور مرتب سوالاتی را در برخورد با هر پدیده از خود بپرسیم. مثلا " علی با دقت کردن در اطراف خود متوجه شده که تعدادی از هم کلاسی هایش چپ دست هستند، او از خود می پرسد: چند درصد مردم چپ دست هستند؟ آیا تعداد پسران و دختران چپ دست یکسان است؟ چپ دست ها با راست دست ها در چه موارد متفاوت هستند؟" این نمونه سوالات و سوالات مشابه علی را با مسئله وراثت آشنا می کنند و به همین سادگی موضوع جذابی برای پژوهش پیدا می کند.

از تجربه ها غافل نشوید

همه ما بارها تجربه سرماخوردگی را داشته ایم اما فقط، افراد دقیق و زیرک هستند که از این تجربه­ی تلخ یک موضوع پژوهشی جالب برای خود دست و پا می کنند. مثلا رضا به خاطر لذت نبردن از طعم غذا در این دوره، این موضوع را برای پژوهش انتخاب می کند. یا سپهر موقع ساختن حباب با تفنگ حباب ساز به این فکر می افتد که چه عواملی بر عمر بیشتر حباب ها تاثیر دارند.

مجلات علمی ، کتاب ها و آزمایش های علمی

گاهی با مطالعه دقیق و جستجوگرانه مجلات علمی می توانیم متوجه پرسش های کنجکاوانه ای در ذهن خود شویم. این پرسش ها در حقیقت می تواند در بعضی از موارد سر نخ یک کار پژوهشی جالب در زمینه علمی خاصی شود که زندگی شما را به کلی متحول کند. کتاب های علمی جزو بهترین منابع برای پیدا کردن ایده های جالب پژوهشی هستند. نگران تکراری بودن موضوع پژوهش خود نباشید مهم این است که شما دقت خود را در افزایش دهید و خود را آماده آینده نمایید.

۰ نظر