به دنبال سوال در اطراف خود باشید

پیرامون ما بهترین منبع برای پیدا کردن سوالات پژوهشی دست اول و مناسب است. کافی است که کمی دقیق تر و حساس تر باشیم و به طور مرتب سوالاتی را در برخورد با هر پدیده از خود بپرسیم. مثلا " علی با دقت کردن در اطراف خود متوجه شده که تعدادی از هم کلاسی هایش چپ دست هستند، او از خود می پرسد: چند درصد مردم چپ دست هستند؟ آیا تعداد پسران و دختران چپ دست یکسان است؟ چپ دست ها با راست دست ها در چه موارد متفاوت هستند؟" این نمونه سوالات و سوالات مشابه علی را با مسئله وراثت آشنا می کنند و به همین سادگی موضوع جذابی برای پژوهش پیدا می کند.

از تجربه ها غافل نشوید

همه ما بارها تجربه سرماخوردگی را داشته ایم اما فقط، افراد دقیق و زیرک هستند که از این تجربه­ی تلخ یک موضوع پژوهشی جالب برای خود دست و پا می کنند. مثلا رضا به خاطر لذت نبردن از طعم غذا در این دوره، این موضوع را برای پژوهش انتخاب می کند. یا سپهر موقع ساختن حباب با تفنگ حباب ساز به این فکر می افتد که چه عواملی بر عمر بیشتر حباب ها تاثیر دارند.

مجلات علمی ، کتاب ها و آزمایش های علمی

گاهی با مطالعه دقیق و جستجوگرانه مجلات علمی می توانیم متوجه پرسش های کنجکاوانه ای در ذهن خود شویم. این پرسش ها در حقیقت می تواند در بعضی از موارد سر نخ یک کار پژوهشی جالب در زمینه علمی خاصی شود که زندگی شما را به کلی متحول کند. کتاب های علمی جزو بهترین منابع برای پیدا کردن ایده های جالب پژوهشی هستند. نگران تکراری بودن موضوع پژوهش خود نباشید مهم این است که شما دقت خود را در افزایش دهید و خود را آماده آینده نمایید.