دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

فعالیت های پژوهشی دبیرستان پسرانه سما سه دوره اول

۳۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

دانلود مجله پژوهشی مدرسه هفته ششم

دریافت
حجم: 940 کیلوبایت

۰ نظر

معرفی سایتهای علمی How Stuff Works

این سایت در کنار مجموعه کتابها و برنامه های تلویزیونی همه چیز چگونه کار می کنند، بیشتر برای نوجوانان و بزرگسال های جوان طراحی شده است. در این سایت به همراه توضیح، از نمودارها و شکل ها نیز برای درک بهتر تمام اتفاقات و کارکرد اجسام دنیای اطراف ما از لامپ های معمولی تا حوادث آب و هوایی، از فضا پیماها تا زیر دریایی ها، از هم جوشی هسته ای تا ذوب شدن یخ استفاده شده است. علاوه بر دانش آموزان اطلاعات این سایت برای والدین و معلمین نیز ارزشمند است.

۰ نظر

قیصر امین پور

نویسنده مطلب : امیر رضا هوشمند و امیر فردی

  

در دوم اردیبهشت ماه 1338 درشهرستان گُتوند خوزستان متولد شد.دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت.امین پور در سال 1357 دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران آغاز کرد. وی در سال 1358 با انصراف از رشته دامپزشکی، به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست. قیصر امین پور مجدداً در سال 1363 تغییررشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در بهمن ماه سال 1376 با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. 

دکتر قیصر امین پور از زمرهِ شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت های حوزه هنری به جمع گروه شعر آنجا پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.او عضو شورای شعر و ادبیات حوزه بود و در تشکیل جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی شعر و تشویق و ترغیب شاعران جوان انقلاب نقش مؤ ثر و ارزنده ای داشت. سپس به جمع نویسندگان و شورای سردبیری مجله سروش نوجوان پیوست .همچنین دکتر امین پور به تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اشتغال داشت. وی در آخرین روزهای سال 1377 دچار سانحه تصادف در جاده کناره شمال گردید و به شدت مجروح شد.شدت جراحات وارده به دکتر امین پور به حدی بود که وی به دفعات تحت عمل های مختلف جراحی قرار گرفته و برای ادامه معالجات برای مدت کوتاه به کشور انگلستان اعزام شد. وی در سال 1381 تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفت و بهبودی نسبی یافت.دکتر قیصر امین پور در سال 1367 از مؤ سسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیما یوشیج را دریافت کرد. همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.سر انجام در آبان ماه 1386 درگذشت.

۰ نظر

اخبار هفته ششم

v     اولین جلسه تخصصی انجمن ریاضی

تصویب برگزاری اولین مسابقه بازی و ریاضی مدرسه در روز 14 آذر ماه

v     اولین جلسه تخصصی انجمن علوم

تصویب برگزاری یک روز با علوم در هفته پژوهش و ارسال درخواست برگزاری مراسم ویژه به مدیریت محترم مدرسه

تشکیل کمیته برگزاری مراسم هفته پژوهش

v تمدید اشتراک مجلات رشد نوجوان، رشد مدرسه فردا، رشد تکنولوژی آموزشی،  رشد معلم و مجله پیوند


۰ نظر

برندگان مسابقه پژوهش هفته پنجم:

آقایان محمد مهدی نوروزی، امیرمحمد قادری وصال، فرناز مستقیمی، محمد مهدی مظلومی، علیرضا فصیحی نژاد

۰ نظر

مسابقه پژوهشی هفته ششم

منطومه شمسی 9 سیاره دارد یا 8 سیاره؟ پلوتو سیاره هست یا نه؟ چرا؟

لطفا فقط از طریق سایت پژوهش (samaresearch .blog.ir) جواب سوال پژوهشی داده شود. به جواب های غیر سایت ترتیب اثر داده نخواهد شد. به برنده کارت امتیاز 200 تایی اهدا خواهد شد.

۹ نظر

مطلب علمی هفته : در مورد ابرهای مشتری چه میدانید؟!

نوارهای رنگی روی سطح سیاره مشتری نه تنها دور سیاره مشتری پهن شده اند بلکه در واقع صدها کیلومتر عمق دارند. این مطلب توسط فضاپیمای جونوی ناسا به تازگی تایید شده است. این داده ها در واقع دید جدیدی درباره ابرسیاره مشتری به دانشمندان داده است. اسکات بولتون ریس ماموریت جونو در آخرین اظهار نظر خود تاکید کرده است که " هر نیرویی که در تشکیل این نوارهای رنگی عجیب دخیل است تا صدها کیلومتر در اتمسفر مشتری گسترده شده است".  دانشمندان تا بحال عقیده داشتند که این نوارهای رنگی لایه های نازک ابر بر روی سطح سیاره مشتری است و این یافته های جدید که در جلسه فیزیک نجوم در تریخ 19 اکتبر ارائه شده است به نوعی باعث شگفتی دانشمندان بوده است. اینکه این ابرها ر جاهایی 300 کیلومتر و درجاهایی 210 کیلومتر ارتفاع دارند به نوعی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در علم نجوم خواهد بود. 

ادامه مطلب در مجله اینترنتی www.sciencenewsforstudents.org

۰ نظر

تکنولوژی هفته : بازهای رایگان چگونه پول در می آورند؟

نویسنده مطلب : سید علیرضا روشندل                               

بازی‌های رایگان علاقمندان زیادی را به سمت خودشان جذب می‌کنند. حتی افراد معمولی هم این بازی‌ها را تجربه می‌کنند.  اصولا این بازی ها نقشه پیچیده و چالش برانگیزی ندارند.  سوژه‌ای که این بازی ها بر اساس آن ساخته و پرداخته می شوند عموما به نحوی است که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.  بازی‌هایی مانند  Angry Birds، Clash of Clans  یا حتی پوکمون گو از جمله بازی‌های رایگانی هستند که میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا آن‌ها را بازی می‌کنند. ولی نکته ای که شاید جالب باشد شیوه پول در آوردن این بازی هاست.

پرداخت درون برنامه‌ای یکی از راه‌های درآمدزایی این بازی‌ها است؛ اما روش‌های دیگری هم وجود دارد.  در واقع نوع بازی و نقشه بازی به شکلی طراحی می‌شود که بازیکنان ناخوداگاه تشویق شوند که مضامین پولی بازی را خریداری کنند. روش‌های متعددی هم برای این کار وجود دارد. اولین و مهمترین قسمت اینکار مربوط به جذب بازیکنان به بازی است. بازیکن باید آن‌قدر با بازی ارتباط برقرار کند که بخواهند برای آن پول پرداخت کند. البته ایجاد این انگیزه کار راحتی نیست. کلی برنامه‌ریزی روی آن انجام می‌شود و  به کلی مسائل روانشناسانه توجه می شود که فرآیندی جالب در نوع خود می باشد. اگر می‌خواهید با روش‌های درامدزایی بازی‌های رایگان بیشتر آشنا شوید، ویدیوی زیر را که با زیر نویس فارسی آماده شده، مشاهده کنید. اگر می‌خواهید بازی رایگان بسازید و از آن پول دربیاورید، ویدیوی زیر را حتما ببینید:

http://www.aparat.com/v/rNW1c

۰ نظر

گام های پژوهش ( بخش ششم – مهارت های پژوهش)

مهم ترین هدف در انجام پژوهش

انجام پژوهش چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، علاوه بر دارا بودن فوایدی که تا به اینجا به آنها اشاره شد، تاثیرات شگرفی روی فرد محقق نیز می گذارد. از جمله مهم ترین این تاثیرات، تقویت و رشد مهارت هایی خاص در وجود پژوهشگر است. این مهارت ها عبارتند از:

مهارت بررسی و مشاهده                                  مهارت تفکر و برنامه ریزی

مهارت جمع آوری اطلاعات                              مهارت برقراری ارتباط

مهارت پیش بینی و فرضیه سازی                    مهارت تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری

هر کدام از این مهارت ها در زندگی روزمره ما بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. به عوان مثال وقتی کار پژوهش تمام می شود ما گزارشی از کار خود را ارائه می دهیم و در ارائه آن به نکاتی توجه می کنیم تا مطلب مورد نظر ما برای خواننده روشن و واضح باشد. این نوعی برقراری ارتباط است و ما در تمام طول زندگی خود به این مهارت به شکل های مختلف احتیاج داریم. یا در مورد مهارت مشاهده، مسلم است که هر کس دارای نگاه دقیق و جستجوگری است. بیش از دیگران و زودتر از آنها متوجه اتفاقات اطراف خود می شود و به این ترتیب از بسیاری مسایل پیشگیری می کند و با شناخت بهتر هر آنچه که در اطرافش هست، بهترین راه ها را برای خود انتخاب می کند. به این ترنیب هدف اولیه و ارزشمند ما از انجام پژوهش این است که مهارت های پژوهش را در خود پرورش دهیم و به یک انسان دقیق با مهارت های قوی پژوهشی تبدیل شویم.

۰ نظر

انواع فرآیندهای تولید پیچ های صنعتی

نویسنده مطلب : محمد مهدی نوروزی                                

الف) ماشینکاری

1.       تراشکاری: معمولا پیچ های خاصی که تعدادکمی ازآنها موردنیاز است توسط این روش ساخته می شوند.درهرحال هزینه تولید بالا بوده و دقت کار چندان زیاد نمی باشد. فرآیند کار به این صورت است که قطعه ای که باید پیچ ومهره شود توسط دستگاه تراش به سایز مورد نظر میرسد . برای پیچها قطرخارجی پیچ تراشیده می شود و برای مهره ها قطرداخلی مهره. سپس توسط قلم پیچ تراشی و به کمک جعبه دنده پیچ بری، دستگاه تراش رزوه مورد نظر ساخته می شود.

2.       قلاویز:  این طریق برای ایجاد رزوه های داخلی بکار می رود. نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد دارد و معمولا”مهره هایی که دارای آلیاژ نرم هستند توسط این روش ساخته می شوند. قلاویزها به دودسته الف) دستی ب) ماشینی تقسیم می شوند.
معمولا” قلاویزهای دستی را به ترتیب ۱- قلاویز اول رو ۲- قلاویز دوم رو ۳- قلاویز سوم رو استفاده می کنند، ولی قلاویزهای ماشینی تکی هستند و با یک حرکت گردشی وعمقی، عمل رزوه زنی انجام می شود.

3.       حدیده : این وسیله برای ایجاد رزوه های خارجی بکارمی رود مانند روش قبلی نیاز به وقت و هزینه زیاد دارد و در هرحال دقت کارقابل توجه نیست.

ب) غلطک کاری یا نورد

این عمل توسط غلطکهای تخت، دایره ای و یا نیم دایره ای صورت می گیرد و دقت کاربستگی مستقیم به دقت غلطکها دارد.شکل رزوه ها روی غلطکهای سخت، ایجاد شده که قطعه درمیان آنها قرارمی گیرد و شکل موجود روی غلطک، روی کارمنتقل می گردد. دراین روش به جای تراش و حذف قسمتهایی ازمیلگرد اولیه، رزوه ها توسط فرآیند نورد تولید خواهد شد.ضعیف ترین منطقه رزوه نسبت به نیروهای مکانیکی ،قطر کوچک (Minor) است وچون این مقدار در هردو روش تولید برابر می باشد، ازنظر مقاومت یکسانند، ازطرفی ،کار سرد برروی آلیاژ پیچ در روش نبرد ،موجب افزایش فشردگی واستحکام رزوه ها می گردد.در این روش ،بعد ازعملیات رزوه زنی ،پیچ های باگرید ۸٫۸ و بالاتر،برای افزایش استحکام وسختی ،موردعملیات حرارتی سختکاری بین ۷۰۰ -۹۰۰ درجه سانتی گراد قرار گرفته آستنیتی می شود (۱۰ دقیقه به ازای هر ۱۰ میلی متر ضخامت )،سپس در روغن کوئنچ شده وپس از آن،برای بازگشت خواص ضربه پذیری و جلوگیری از تردی در دمای ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد تمپر می گردد. هنگام عملیات حرارتی (Tempring-Quench) ، به منظور جلوگیری از کربوره شدن بیش از حد یا دکربوره شدن ،دمای کوره باید خنثی بوده و تحت کنترل باشد .عملیات حرارتی در کنار مواد اولیه وفرآیند تولید ،از ارکان تولید پیچ و مهره به حساب می آید .

۰ نظر